Tiina Ekosaari, Alvar Aalto fondas
Genialus paprastumu: dizaino legendos sukurtas baldas atsidūrė milijonuose namų
Laura Čiginskaitė

Kėdė, stalelis ar tiesiog namų puošmena – visa tai tinka apibūdinti Alvaro Aalto ikoniškąjį kūrinį „Stool 60“. Savo minimalizmu ir genialiu techniškumu sužavėjęs baldas per beveik devynis dešimtmečius atsidūrė milijonuose namų.

„Stool 60“ idėja žymiajam Suomijos dizaineriui architektui A. Aalto gimė, kai jo buvo paprašyta suprojektuoti Vypurio bibliotekos pastatą ir baldus. Tuo metu dizaineriui kilo mintis sukurti kėdes, kurios galėtų būti kompaktiškai suneriamos viena ant kitos, taip ne tik taupant vietą, bet ir traukiant akį. Dizainas išsiskyrė ir universalumu – „Stool 60“ gali būti naudojama ir kaip baldas skirtas prisėsti, ir kaip stalelis.

1933 m., kuomet Londone buvo pristatytas šios kėdės dizainas, jis sužavėjo ekspertus ir inovatyvia pagaminimo technika. Kurdamas taburetę A. Aalto pritaikė novatorišką medienos lenkimo metodą, sukurdamas vadinamąją L-koją, kuri tapo ir vėlesnių jo kūrinių akcentu. Šių, iš pirmo žvilgsnio lengvų lenktų kojų paskirtį dizaineris prilygino kolonoms architektūros statiniuose. Šis sprendimas leido kurti tvirtus ir stabilius baldus, tačiau išsaugoti dizaino lengvumą. Būtent lenktos kojos ir baldo formos buvo tai, kas „Stool 60“ pristačius Londone patraukė dėmesį ir paskatino susidomėjimą kūrėjais iš Suomijos.

Dizaino sėkmė buvo staigi. Per kelerius metus Londone buvo užsakyti keli tūkstančiai šio baldo vienetų, o jau 1958 m. universalioji kėdė atsidūrė Niujorko MoMa muziejuje šalia Eamesų lounge tipo krėslo ir „Knoll“ tulpės kėdės.

Nors šiandien galima rasti įvairių spalvų A. Alto sukurto „Stool 60“ baldo variacijų, pirmajam egzemplioriui pagaminti buvo naudojama beržo mediena – viena labiausiai paplitusių Suomijoje. Kiek vėliau dizaineris pristatė ir „Stool 60“ pusseserę „Stool E60“, kuri turėjo ne tris, o keturias kojas.

2013 m. minint kultinio dizaino objektą aštuoniasdešimtmetį buvo pristatytos šia proga sukurtos dizaino interpretacijos, sukurtos bendradarbiaujant su įvairiais menininkais.

Vis dėlto, panašu, kad dėl vieno dalyko dizaineris klydo. Pagaminęs pirmąjį prototipą, jis pasakė: „Vieną dieną mes parduosime tūkstančius kopijų.“ Taip sakydamas jis kiek nuvertino kėdės perspektyvas. Švenčiant aštuoniasdešimtmetį buvo skaičiuojama, kad parduota daugiau nei 8 milijonai ikoniškojo baldo egzempliorių. Taip pat neįmanoma suskaičiuoti kiek kitų baldų įkvėpė šis dizainas.

A. Aalto muziejaus kuratorė Mari Murtoniemi sako, kad dizainerio kūriniai pasižymėjo savo funkcionalumu ir kokybe – būtent tai ypač vertinama Suomijoje. Jo darbai skirti kiekvienam, todėl taip greitai atrado vietą daugelyje namų ir vis dar yra vertinami.

Straipsnio komentarai

Siųsti
Interjeras interjeras