BoysPlayNice
Bažnyčios transformacija: iš drėgnos saugyklos į kultūrinę erdvę
Namas Ir Aš

Olomouco (Čekija) mokslinė biblioteka Raudonąją bažnyčią kaip knygų saugyklą naudoja nuo 1959 m. Visus tuos metus ši graži liuteronų bažnyčia buvo visiškai uždara visuomenei. Iki dabar, kai bažnyčią valdanti savivaldybė nusprendė saugyklai pastatyti naują pastatą, o Raudonąją bažnyčią palikti kultūriniams tikslams – mažiems koncertams, viešiems skaitymams, paskaitoms ar meno parodoms. Be to, Raudonoji bažnyčia turėtų tapti Mokslinės bibliotekos ir Olomouco regiono informacijos centru.

Pagrindinė projekto užduotis ir tikslas projektą vykdančiai architektūros studijai „Atelier-r“ buvo suderinti bendrą istorinio pastato rekonstrukciją su naujomis kultūrinėmis ir socialinėmis funkcijomis. Rekonstruoti pradėtas pastatas buvo labai prastos būklės. Pirmiausia reikėjo sutvirtinti pamatus, sutvarkyti drėgstantį mūrą bei tinką, sutvarkyti ir užpildyti fasado apdailos tarpus. Senosios pastato grindys buvo iš esmės pakeistos.

Vienu svarbiausių atnaujinimų tapo stogo rekonstrukcija. Santvaros buvo smarkiai pažeistos lietaus, jos galėjo bet kada sugriūti. Projektą vykdanti studija nusprendė stogą pertvarkyti kapitaliai, maksimaliai išsaugant originalius elementus. Naujasis stogas buvo pagamintas iš varinių kvadratų, kopijuojančių tą pačią originalaus stogo formą ir formatą. Deja, autentiški puošybiniai elementai neatlaikė laiko išbandymo, todėl žinomas Olomouco skulptorius Janas Dostalas vietoj jų sukūrė šiuolaikinius artefaktus.

Naujo pastato funkcionalumui užtikrinantiems įrenginiams reikėjo papildomos vietos, tačiau jie netilpo į pagrindinį bažnyčios korpusą. Siekdama išvengti didelių statybinių pakeitimų esamame paveldo pastate, studija nusprendė pristatyti naują tūrį, kuris tarnautų kaip pagalbinės patalpos. Naujasis pastatas pastatytas tiesiai tarp bažnyčios ir bibliotekos direkcijos ir sujungia patalpas. Čia įrengtas holas, kuriame veikia registratūra ir kavinė. Nauja statyba nepažeidžia Bezručovos gatvės linijos ir išlaiko pakankamą atstumą nuo esamų pastatų.

Krištolinė priestato masė reaguoja į neogotikinę bažnyčios formą; ji kyla iš jos geometrinės formos, tūrio ir išplanavimo. Priestato planas yra bažnyčios plano dalies iškarpa, tik perkelta už originalios platformos ribų. Sienos ir stogas pagaminti iš matinio juodo aliuminio.

Sutvarkytos ir bažnyčios prieigos. Ten, kur anksčiau buvo tvora, dabar yra apželdinta aikštelė su vietomis prisėsti.

„Atelier-r“ sukūrė interjero erdvių koncepciją, kurią kuriant bendradarbiavo su Denisos Strmiskovos studija. Ji pasirūpino detaliais interjero dizaino elementais – apšvietimu, pagal užsakymą pagamintais baldais.

Pagrindinę modernaus priestato erdvę užima registratūra ir kavinė. Ji pagaminta iš pastelinio rausvo betono. Rožinė spalva dera ir prie kitų erdvėje esančių paviršių, pavyzdžiui, grindų, baldų ar sienų. Interjere dominuoja masyvi akcentinė knygų siena, užpildyta senomis knygomis. Priešais sieną kabo spalvingas stiklinis „Lambert & Fils“ šviestuvas. Ant nailoninių lynų pakabinti elegantiški minimalistiniai stiklo elementai tarsi plūduriuoja virš lankytojų galvų. Žvelgiant į juos tam tikru kampu, atsispindi gatvėje esantys namai arba bažnyčia. Šviestuvai yra lemiamas jungiamasis patalpos elementas.

Sėdėdami ant įvairių patogių kėdžių, lankytojai gali mėgautis meditacine erdvės atmosfera. Medinės „Zeitraum“ kėdės pagamintos iš riešutmedžio. Jos yra ir bažnyčios interjere, ir priestato kavinėje. Plastikinės „Hay“ kėdės yra brolių Bouroullecų kūrinys. Kavos staliukai buvo pagaminti pagal užsakymą. Jų medžiagą ir detales įkvėpė tradiciniai bažnyčios elementai.

Foto galerija:galerija_001:

Foto galerija.: new_000293522_0

Grindiniai šviestuvai iš „Kaia“ primena fakelus. Jie įrengti ir bažnyčioje, ir kavinėje, kad sukurtų malonią atmosferą.

Projekte bendradarbiavo grafikos studija KOSATKO, kuri sukūrė visiškai naują Olomouco mokslinės bibliotekos vizualinį identitetą ir logotipą.

Straipsnio komentarai

Siųsti
Architektūra architektura