„Franklin Till“
Madinga tvarumo tendencija amerikiečių dizainerio S. Hendersono akimis
Namas Ir Aš

Tarptautinės namų apyvokos reikmenų ir plataus vartojimo prekių parodos „Ambiente“ rengėjai prognozuoja, kad pagrindinė 2023 dizaino tendencija bus tvarumas ir dalinasi amerikiečių dizainerio Scotto Hendersono pasvarstymais, ką iš tiesų galime padaryti, kad šis žodis nebūtų tuščia madinga sąvoka.

Dizaineris S. Hendersonas kviečia susimąstyti apie vartojimą ir pateikia susimąstyti verčiančius skaičius. Jo duomenimis, prieš pandemiją pasaulio vandenynuose plaukiojo 6000 konteinerinių laivų. Krovininiai laivai degina vienus iš pigiausių iškastinio kuro rūšių – bunkerinę naftą. Dėl to į atmosferą išmetama 1,2 mlrd. metrinių tonų anglies dioksido, t. y. tiek pat, kiek per metus šiltnamio efektą sukeliančių dujų išmeta daugiau kaip 205 mln. automobilių. „Galime jausti pasididžiavimą atsisakydami vienkartinio pirkinių maišelio, bet galbūt nepagalvojame, kad už horizonto esama didesnių jėgų, naikinančių mūsų pastangas“, – sako dizaineris ir siūlo penkis punktus tvaresniam gyvenimui bei kūrybai.

Scottas Hendersonas

Pirmoji tendencija: vietiniai gaminiai

Gaminant gaminį vietoje, išvengiama krovinių gabenimo jūra sąnaudų ir parengiamųjų darbų laiko, uosto muitų, draudimo, labai didelių minimalių užsakymų kiekių, atsirandančių dėl didelės konteinerių talpos. Tačiau bene didžiausia gamybos vietoje nauda yra teigiamas poveikis aplinkai, kai konteinerinis laivas lieka uoste.

Antroji tendencija: paprastumas

„Ironiška, bet tai, kad kažką gali padaryti, dar nereiškia, kad turėtum tai daryti“, – sako S. Hendersonas, ragindamas į dizainą žiūrėti paprasčiau. Kaip pavyzdį jis išskiria „Ambiente“ parodų lankytojams puikiai pažįstamą vandens talpų dizainą: „Prieš dešimtmetį daugkartinio naudojimo vandens buteliukai buvo perpildyti dizaino – su dvigubai suformuotomis silikoninėmis rankenomis, neslystančiais pagrindais, ištraukiamais snapeliais ir apverčiamais dangteliais. Šiandien rinkos lyderiai dar kartą įrodė, kad paprastumas – neabejotinai laiminti strategija. Madingiausi šių dienų vandens buteliukai – tik indelis ir dangtelis. Nuo „S'well“ buteliuko iki „Yeti“ – mažiau ir vėl nugalėjo daugiau“.

Trečioji tendencija: klasika su madingu posūkiu

„Kai manęs, kaip pramoninio dizainerio, paprašo sukurti naują namų apyvokos prekių liniją pirmaujančiam vartojimo prekių gamintojui, niekada neapsiriboju vien tik konkretaus rinkos segmento tyrimais, o įkvėpimo ieškau visuose produktuose, rinkose, architektūroje, kultūroje ir net mene. Neseniai buvau paprašytas sukurti profesionalių darbo įrankių seriją, pavyzdžiui, matavimo juostas, grąžtus ir plaktukus. Iškart supratau, kad visa įrankių rinka primena perdėtus „Super Soaker“ vandens šautuvus, kuriais mano vaikai visą vasarą purkšdavo vienas kitą terasoje.

Citata:Galime jausti pasididžiavimą atsisakydami vienkartinio pirkinių maišelio, bet galbūt nepagalvojame, kad už horizonto esama didesnių jėgų, naikinančių mūsų pastangas

O kaip dėl motociklų pramonės? Grįžkite 15 metų atgal, į 2007-uosius, ir pažvelkite į „Kawasaki Ninja“. Iš esmės tai – „Super-Soaker" ant dviejų ratų. Ir priešingai, šiandien Bruklino gatvėse nepraeisite nė dešimties metrų, nepastebėję „Triumph T-120“ – klasikinio motociklo, primenančio „Bonneville“, tačiau atnaujinto ir patobulinto dizaino, kuris yra labiau mados, o ne transporto dizaino dalis. Atėjo klasika su mados prieskoniu, o briaunų, trikampių, vektorinių formų ir kristalų era, kitaip dar vadinama „Super Soaker“ estetika, mirė kaip Julijus Cezaris“.

Ketvirtoji tendencija: miglotas miško romantizmas

Dizaineris įsitikinęs, kad geriausias fonas įkvepiančiam dizainui – drėgnas, rūku apgaubtas miškas. „Tendencija bus dizainas, keliantis mintis apie vandenį, kuris simbolizuoja sveikatą ir gyvybingumą. Baseinas, vandenynas ar ežeras – kuo „drėgnesnis“ atrodo dizainas, tuo geriau jis bus parduodamas“, – sako jis.

S. Hendersono nuomone, sunkius ketaus indus daug smagiau įsivaizduoti ant laužo kur nors paplūdimyje nei ant prabangios kaitlentės. „Šiandien norime drąsiai įveikti gamtos stichijas, kad po to šildytumės abiem rankomis suspaudę sriubos puodelį, jausdami kaip galūnėse dilgčioja pieno rūgštis. Tai reiškia, kad planetoje yra elementų, kuriuos reikia įveikti. Mūsų įsigyta keptuvė tarnaus amžinai, todėl už ją mokėsime negirdėtą kainą, nes pripažįstame tvarumą dėl jos laikui nepavaldžios kokybės. Kitą kartą kurdami gaminį ar patirtį pagalvokite ne apie saulę ir palmes, o apie purvą ir lietų, ir stebėkite, kaip doleriai išplaukia į jūsų pačių uolėtą įlankėlę“, – apie vartotojui kuriamas asociacijas kalba jis.

Penktoji tendencija: gairės – gamta ir visata

„Dizaineriai dažnai mano, kad geometrinės formos yra žmogaus sukurtos, o gamtoje esančias formas priskiria organinėms. Tiesa ta, kad bet kokia forma, kurią žmogaus protas gali apmąstyti, yra kilusi iš gamtos. Pažvelkime į šešiakampį: šešiakampė forma turi būti braižytojo, o ne Dievo rankos kūrinys, tačiau ji yra visur mūsų žemiškajame pasaulyje – medaus koriuose, vabzdžių akyse ir ežerų dugnuose, o nežemiškajame pasaulyje – amžinai šiauriniame Saturno ašigalyje siautėjančios audros pavidalu. Prisiminkime kalnų upelį, nusėtą spindinčiomis kibirkštėlėmis, visuotinai laikomą gražiu, nes jis reiškia sveikatą ir tyrumą. 2023 m. gamta, kaip ir visada, vadovausis dizaino tendencijomis, tačiau tai darys sąmoningai, o ne pasąmoningai, nes mes ją suvokiame ir norime ją genialiai atkartoti“.

Straipsnio komentarai

Siųsti
Interjeras interjeras